Veelgestelde vragen

  • Als behandelend arts mag je geen geneeskundige verklaringen voor ziekte, vakantie of keuringen afgeven over eigen patiënten.

    As your general practitioner it is not allowed to give a medical certificate for sickness, holidays or work.

    Voor meer informatie zie/ For more informatie see (in different languages):
    https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/dossiers/geneeskundige-verklaring.htm

  • Iedereen die binnen 10 minuten op de praktijk kan komen, mag zich inschrijven. Dit is van belang zodat we in spoedgevallen ook snel bij u kunnen zijn. Mocht u hierover vragen hebben, neemt u dan contact met ons op.

  • De Draai groeit hard en er wordt nog volop gebouwd. In de komende jaren worden er nog 1200 woningen bijgebouwd. Om aan de groeiende zorgvraag die daarmee gepaard gaat tegemoet te komen wordt er een gezondheidscentrum gebouwd in De Draai ter hoogte van de sporthal en school De Helix (bouwveld 1G). De bouw van dit gezondheidscentrum in combinatie met ruimte voor dagbesteding voor Esdege Reigersdaal en ongeveer 30 appartementen zal eind 2022 beginnen en ongeveer 15 maanden duren. Naar verwachting wordt het centrum in het tweede kwartaal van 2024 opgeleverd. Naast huisartsenzorg zullen ook andere zorg gerelateerde disciplines zich hier gaan vestigen. 

  • Wij willen u vragen als u niet op de afspraak kan komen dit 24 uur van te voren af te zeggen. Bent u later zonder geldige reden dan zien wij dit als een no show en staan wij dit 1 keer toe.

    Bij 2 keer een no show rekenen wij voor een enkel consult 15 euro en voor een dubbel consult 30 euro. U krijgt hiervoor een factuur van ons. Dit moet u zelf betalen en kunt u niet bij de zorgverzekeraar declareren. Wij moeten namelijk tijd voor u reserveren die wij niet kunnen declareren bij de zorgverzekeraar.

  • Wij zijn online goed bereikbaar via mijngezondheid.net of via de Medgemak app. U kunt ons ook bellen tijdens openingstijden, echter kan het zijn dat we bezig zijn met ons spreekuur en dan nemen we alleen de spoedlijn op. U heeft dan wel de mogelijkheid om een terugbelverzoek in te plannen via de ‘digitale assistente’. Dan bellen wij u zoveel mogelijk in het door u aangegeven tijdsblok terug. 

  • Wij adviseren u dan om ons te bellen, zodat wij samen naar een passende oplossing kunnen kijken. Mocht u ons niet spreken, plan dan een terugbelverzoek in.

    Bij levensbedreigende spoed of zorg wat niet tot de volgende werkdag kan wachten en de terugbeloptie is een dag later, kiest u dan een 1 in ons keuzemenu.

  • Een consult duurt 10 minuten. In die 10 minuten moet ‘alles’ gebeuren. U doet uw verhaal, uw huisarts onderzoekt u indien nodig, bedenkt wat er met u aan de hand is en wat hij of u er aan kan doen. Vervolgens krijgt u de uitleg en soms nog een verwijsbrief of recept. Na uw vertrek voert de huisarts alles in in de computer.

    Mocht u meerdere problemen willen bespreken, plan dan een dubbel consult. Ook hier zit een maximum aan wat we kunnen bespreken.
    U kunt zich voorstellen dat het tijd kost om alles in 10 of 20 minuten af te ronden, ook omdat we u graag de juiste aandacht geven. Omdat het voor de volgende patiënt, maar ook voor ons, niet prettig is wanneer het spreekuur uitloopt, kan het zijn dat we u in sommige gevallen vragen een nieuwe afspraak te maken. We hopen op uw begrip. Mocht u hierover twijfelen of vragen hebben, neem dan contact met ons op.

  • Voor alle onderzoeken geldt dat u zelf verantwoordelijk bent voor het krijgen van de uitslag. We spreken bij het aanvragen van een onderzoek met u af hoe u de uitslag krijgt, meestal kunt u deze online inzien of wij vragen u ons te bellen. Soms bellen we u bij een uitslag als dit nodig is of wanneer we dit expliciet hebben afgesproken. Ook is het mogelijk om de uitslag te bespreken in een afspraak. Deze kan al zijn ingepland, of kunt u zelf inplannen via Mijngezondheid.net of de MedGemak app. U kunt kiezen voor een telefonisch, beeldbel- of fysiek consult.

    Soms horen wij van patiënten: “ik hoorde niks van de huisarts dus het zal wel goed zijn geweest”. Dit is zeker NIET het geval. Wij vragen u altijd zelf actief naar de uitslag te informeren.

  • U heeft alleen inzage in uw dossier als uw zorgverlener uw dossier heeft vrijgegeven. In de app MedGemak is (nog) geen dossierinzage mogelijk.

    De status van uw dossier vrijgave kunt u zien in MijnGezondheid.net bij ‘Instellingen’, vervolgens kiest u voor ‘Instellingen voor het delen van gegevens’. Hier ziet u per zorgverlener of uw dossier gedeeld is, u een verzoek heeft ingediend of dat u nog op de knop ‘Gegevens delen’ kunt drukken.

    De apotheken in Heerhugowaard maken ook gebruik van MijnGezondheid.net en de MedGemak-app. Indien u uw apotheek niet ziet staan bij ‘Gegevens huisarts / apotheek’, adviseren wij u contact op te nemen met uw apotheek zodat zij u hiervoor kunnen uitnodigen. Ook hier is het van belang dat u uw ‘gegevens deelt’ met de apotheek, zodat medicatie makkelijker herhaald kan worden.

    U ziet hieronder hoe u uw dossier kunt vrijgeven via mijngezondheid.net. Voor meer vragen verwijzen wij u naar de ondersteuningspagina

     

     

     

  • De apotheken in Heerhugowaard maken ook gebruik van MijnGezondheid.net en de MedGemak-app. Indien u uw apotheek niet ziet staan bij ‘Gegevens huisarts / apotheek’, adviseren wij u contact op te nemen met uw apotheek zodat zij u hiervoor kunnen uitnodigen. Ook hier is het van belang dat u uw ‘gegevens deelt’ met de apotheek, zodat medicatie makkelijker herhaald kan worden.